Filipe Roberto de Jesus Ramos
- Profile
- Academic Activities
- Scientific Activities
- Other Activities
- Econometric Models
- Mathematics (Education)
- Time Series Analysis and Forecasting
- Data Analysis / Data Science
- Machine Learning / Deep Learning
Type | Program | Institution | Year |
---|---|---|---|
PhD | Gestão - Especialização em Métodos Quantitativos | ISCTE Business School | 2021 |
Post-graduation | Curso Universitario en docencia online y competencias digitales docentes | Universidad Europea de Madrid SLU | 2021 |
M.Sc. | Ensino de Matemática no 3ºCiclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário | Universidade Nova de Lisboa - Nova School of Science and Technology | 2016 |
Advanced Studies | Diploma de Estudos Avançados (3ºCiclo): Gestão - Especialização em Métodos Quantitativos | ISCTE Business School | 2015 |
Other type of qualification | Certificação de Formador | Conselho Científico-Pedagógico da Formação Contínua | 2012 |
M.Sc. | Matamática Financeira | Universidade de Lisboa - Faculdade de Ciências / ISCTE - Business School | 2011 |
Licenciate | Matemática (Ensino de) | Universidade de Lisboa - Faculdade de Ciências | 2004 |
Curricular Courses
Supervisions
Phd Thesis
Keyla Vanessa Alba Molina, "", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Phd Thesis,
Marco André Ferreira Ribeiro , "", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Phd Thesis,
Master Thesis
Margarida Pereira Norberto Dias, "Modelo de Previsão do Contacto Decisor no Contexto Empresarial", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis, Concluded, 2024
Iasmina Mudava, "Metaverso e Marcas de Luxo: Influência da transformação digital no engagement e intenção de compra do consumidor", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis, Concluded, 2024
Rita Alexandra Mirra Filipe, "Avaliação atuarial de um plano de pensões: Estudo de caso no contexto alemão", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis, Concluded, 2024
Catarina da Silva Raquel, "Fatores Influenciadores do Green Brand Love nas Redes Sociais", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis, Concluded, 2023
Rafaela Vaz Pinto, "A Influência da Luz no Comportamento do Consumidor em Compras Offline: o Traço de Alta Sensibilidade como Moderador na Atratividade e Qualidade Percebida", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis, Concluded, 2023
Mónica Silvestre de Almeida Andrade, "O papel dos Green Influencers nos hábitos de vida sustentável da Geração Z", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis, Concluded, 2022
Carolina Maria Henriques Bernardes Arizmendi Filipe, "O impacto que o packaging e a cor têm na perceção do consumidor: produtos orgânicos", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis, Concluded, 2022
Catarina Gama Martins, "O Word of Mouth e a presença do Marketing de Influência enquanto estratégias de comunicação no processo de escolha de um serviço ou instituição de apoio a idosos", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis, Concluded, 2022
Ana Cláudia Martins Amaro, "An overstimulated consumer in a highly visual world: the moderating effect of the highly sensitive person (hsp) trait on the attitude towards the ad", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis, Concluded, 2022
Beatriz Gomes de Albuquerque Constantino, "O peso da confiança e custo da mudança na fidelização do cliente bancário: a influência do User eXperience mobile", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis, Concluded, 2022
Tiago Emanuel Teixeira Pratas, "Previsão da Volatilidade da Bitcoin: Explorando o Potential do Deep-Learning", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis, Concluded, 2022
Maria Luísa Pinto Basto Pereira de Lacerda, "Previsão do fluxo de Turismo para uma Gestão Estratégica em Portugal: Explorando Metodologias de Machine Learning", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis, Concluded, 2022
Juliana Costa Nascimento, "Liderança transformacional e autoliderança como potenciadores de bem-star em contexto de teletrabalho", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis, Concluded, 2021
Ana Carolina Jasmins Ferreira, "Cores complementares e análogas em campanhas publicitárias: Atratividade, atitude perante o anúncio, e emoções", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis, Concluded, 2021
Ana Catarina Ribeiro Meira, "O Impacto de Estratégias de Marketing Relacional na Conversão e Manutenção de Adeptos em Clubes de Futebol", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis, Concluded, 2021
Cristina Carvalho Pinto Ribeiro, "Estratégia de Endomarketig na qualidade dos serviços e satisfação do cliente", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis, Concluded, 2021
Deborah Motta de Carvalho Haringer, "Ética e Gestão Hospitalar: Uma Reflexão Baseada na Perceção dos Profissionais de Saúde", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis, Concluded, 2021
André Filipe da Costa Marques, "Desafios na previsão de séries temporais financeiras: o caso da taxa de câmbio EUR/USD", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis, Concluded, 2017
Manuel Barros Teixeira, "Previsão de Vendas no Setor do Retalho sob o efeito de Ações Promocionais", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis,
Patrícia Alexandra Trindade, "Processo de Avaliação Atuarial dos Planos de Pensões Alemães: uma análise abrangente", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis,
Leonor Branco da Silva, "ETFs no Setor de E-commerce: Uma Abordagem Business Analytics com Métodos Clássicos e Deep Learning", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis,
Andreia Sofia da Silva Costa Amorim, "Previsão de encomendas de veículos no setor automóvel em Portugal.", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis,
Laura Rocha Gonçalves, "A Arte e a Ciência das Promoções: Inteligência de Dados para Estratégias Vencedoras", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis,
Jia Jing Wang, "Previsões Energéticas para um Futuro Sustentável: Abordagens Clássicas e Deep Learning no Contexto do PNEC 2030", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis,
Daniel Filipe Negas Deodato, "Modelação e previsão de séries temporais em Criptomoedas: uma abordagem com redes neuronais aplicada à Bitcoin", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis,
Rita Alexandra Mirra Filipe, "Avaliação atuarial de um plano de pensões: estudo de caso no contexto alemão", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Master Thesis, Concluded
Final Project
Mariana Filipa Conceição Raimundo, "Plano de Comunicação Integrada de Marketing para um mercado alimentar da Auchan Retail Portugal", Filipe Roberto de Jesus Ramos, Final Project, Concluded, 2021
Scientific Articles in International Journals
Gonçalves, J. M., Ramos, F. R., Gomes, J. J. F. & Miarka, B. (2024). Unravelling the impact of the covid-19 pandemic on judo: A comparative analysis of the 2018-ec and 2020-ec championships. Retos. 61, 891-900, Ciência-IUL
Ribeiro, M. F., Costa, C. G. da. & Ramos, F. R. (2024). Exploring purpose-driven leadership: Theoretical foundations, mechanisms, and impacts in organizational context. Administrative Sciences. 14 (7), Ciência-IUL
Pratas, T. E., Ramos, F. R. & Rubio, L. J. (2023). Forecasting bitcoin volatility: Exploring the potential of deep learning. Eurasian Economic Review. 13, 285-305, Ciência-IUL
Ana Cláudia Amaro, Martinez, L.M., Ramos, F.R., Karla Menezes & Silvio Menezes (2023). An overstimulated consumer in a highly visual world: the moderating effect of the highly sensitive person trait on the attitude towards the ad. Electronic Commerce Research. 23 (3), 1429-1458, Ciência-IUL
Martinez, L. M., Pacheco, N., Ramos, F. R. & Bicho, M. (2023). Would you try it again? Dual effects of customer mindfulness on service recovery. Journal of Retailing and Consumer Services . 74, Ciência-IUL
Rubio, L.J., Adriana Palacio Pinedo, Adriana Mejía Castaño & Ramos, F.R. (2023). Forecasting volatility by using wavelet transform, ARIMA and GARCH models. Eurasian Economic Review. 13, 803-830, Ciência-IUL
José H. Dias Gonçalves, João J. Ferreira Gomes, Rubio, L.J. & Ramos, F.R. (2023). A Generalized Log Gamma Approach: Theoretical Contributions and an Application to Companies’ Life Expectancy. Mathematics. 11 (23), Ciência-IUL
Eudora Ribeiro, António Granado, J. Gomes & Ramos, F.R. (2023). Suicide mortality in Portugal after 4 mediatized suicides from 1996 to 2020. Heliyon., Ciência-IUL
Ramos, F. R., Pereira, M. T., Oliveira, M. & Rubio, L. (2023). The memory concept behind deep neural network models: An application in time series forecasting in the e-Commerce sector . Decision Making: Applications in Management and Engineering. 6 (2), 668-690, Ciência-IUL
Ramos, F.R., Lacerda, L. & Curto, J. (2022). Modeling and forecasting tourism flow in Portugal: Perspectives for a strategic management. European Journal of Applied Business and Management. Special Issue, 17-37, Ciência-IUL
Leonardo, C., Martinez, L. M. & Ramos, F. R. (2021). Cor e tipografia em capa de livro: Emoções, atratividade e intenção de compra. Revista Brasileira de Expressão Gráfica. 9 (1), 44-68, Ciência-IUL
Book Chapters
Sequeiros, J.A., Ramos, F.R., Pereira, M.T., Oliveira, M.J. & Rubio, L.J. (2024). Applying Deep Learning Techniques to Forecast Purchases in the Portuguese National Health Service. In Almeida, J.P., Alvelos, F.P.e., Cerdeira, J.O., Moniz, S., Requejo, C. (Ed.), Operational Research - Springer Proceedings in Mathematics & Statistics. (pp. 179-192). Cham: Springer., Ciência-IUL
Pedro Afonso Oliveira, Pereira, M.T., Oliveira, M.J., Ramos, F.R. & Ferreira, F.A. (2024). Study of the Time Windows Range Impact on Vehicle Routing Problem. In Reis, J., et al. (Ed.), Driving Quality Management and Sustainability in VUCA Environments - Springer Proceedings in Business and Economics. (pp. 159-167). Cham: Springer., Ciência-IUL
Rita N. Dias, João J. Ferreira Gomes, Ramos, F.R., Susana C. Almeida & Margarida P. Dias (2024). Mobile Switching Propensity Model: A Machine Learning Approach. In Innovations in Mechatronics Engineering III - Lecture Notes in Mechanical Engineering. (pp. 313-324). Cham: Springer., Ciência-IUL
Ramos, F.R., Martinez, L.M. & Martinez, L. (2024). Trends and Forecasts for Sales and Employment: An Overview of the e-Commerce Sector. In Advances in Digital Marketing and eCommerce - Springer Proceedings in Business and Economics. (pp. 31-40). Cham, Ciência-IUL
Plötz, S., Martinez, L.M., Martinez, L.F. & Ramos, F.R. (2023). The Influence of TikTok videos on German Gen Z consumers’ attitude and purchase intention towards sustainable brands. In F. J. Martínez-López (Ed.), Advances in Digital Marketing and eCommerce - Springer Proceedings in Business and Economics. (pp. 270-289).: Springer., Ciência-IUL
Pereira, M.T., Ribeiro, J., Oliveira, M.J., Ramos, F.R. & Ferreira, F.A. (2023). Logistics flow improvement in a leather goods industry. In Flexible automation and intelligent manufacturing: Establishing bridges for more sustainable manufacturing systems. (pp. 1066-1073). Cham: Springer., Ciência-IUL
Ramos, F.R., Lopes, D.R. & Tiago E. Pratas (2022). Deep Neural Networks: A Hybrid Approach Using Box&Jenkins Methodology. In Innovations in Mechatronics Engineering II. icieng 2022. Lecture Notes in Mechanical Engineering. (pp. 51-62).: Springer International Publishing., Ciência-IUL
Conference Proceedings
Esteves, I. P., Oliveira, M. J. G. P. de., Pereira, M. T. R. & Ramos, F. R. (2023). Increased capacity in industrial equipment. In Machado, V. C., Duarte, S., Carvalho, H., Ali, A., and Reimer, D. (Ed.), Proceedings of the 6th European Conference on Industrial Engineering and Operations Management. (pp. 1587-1597). Lisboa, Portugal: IEOM Society International., Ciência-IUL
Dias, D., Ramos, F., Fidalgo, A. & Gonçalves; F. (2019). Restyling the higher education landscape: regional (a)symmetries across Portugal. In Luis Gómez Chova; Agustín López Martínez; Ignacio Candel Torres (Ed.), Proceedings of INTED2019 Conference. (pp. 8965-8972). Valência , Ciência-IUL
Fidalgo, A., Ramos, F., Dias, D. & Gonçalves, F. (2019). How to clutch skills from higher education curricula: analysis of Portuguese learning outcomes. In Luis Gómez Chova; Agustín López Martínez; Ignacio Candel Torres (Ed.), Proceedings of INTED2019 Conference. (pp. 8955-8964). Valência , Ciência-IUL
Ramos, F. R., Kopke, R. C. M. & Domingos, A. M. (2017). Da Arte à Matemática… da Matemática à Arte: uma experiência no Ensino Português. In XII International Conference on Graphics Engineering for Arts and Design. Araçatuba: UNIP., Ciência-IUL
Ramos, F. R., Kopke, R. C. M. & Domingos, A. M. (2017). Escher: Arte e Matemática desenhadas por alunos portugueses. In XII International Conference on Graphics Engineering for Arts and Design. Araçatuba: UNIP., Ciência-IUL
Publications
Ramos, F.R. (2015). Conjugado de um número complexo. Revista de Ciência Elementar. 3 (2), Ciência-IUL
Ramos, F.R. (2015). Conjunto dos números complexos. Revista de Ciência Elementar. 3 (2), Ciência-IUL
Ramos, F.R. (2015). Igualdade de números complexos. Revista de Ciência Elementar. 3 (1), Ciência-IUL
Ramos, F.R. (2014). Fórmula de Euler (números complexos). Revista de Ciência Elementar. 2 (1), Ciência-IUL
Ramos, F.R. (2014). Adição e subtração de números complexos na forma algébrica. Revista de Ciência Elementar. 2 (1), Ciência-IUL
Ramos, F.R. (2014). Afixo de um número complexo. Revista de Ciência Elementar. 2 (4), Ciência-IUL
Ramos, F.R. (2014). Argumento principal de um número complexo. Revista de Ciência Elementar. 2 (4), Ciência-IUL
Ramos, F.R. (2014). Argumento de um número complexo. Revista de Ciência Elementar. 2 (4), Ciência-IUL
Ramos, F.R. (2014). Argumento positivo mínimo de um número complexo. Revista de Ciência Elementar. 2 (4), Ciência-IUL
International Communications
Panel / Poster
Lopes, D.R., Ramos, F.R., Mendes, D. A. & Costa, A. (2021). Forecasting models for time-series: a comparative study between classical methodologies and Deep Learning. XXV Congresso da Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Oral Presentation
Gonçalves, A.S., Martinez, L.M. & Ramos, F.R. (2023). The influence of color in the decision making process: Luxury brands. 7th Theory and Applications in the Knowledge Economy (TAKE)., Ciência-IUL
Pereira, M.T., Ribeiro, J., Oliveira, M.J., Ramos, F.R. & Ferreira, F.A. (2023). Logistics flow improvement in the leather goods industry. 32nd Flexible Automation and Intelligent Manufacturing International Conference - FAIM 2023., Ciência-IUL
Plötz, S., Martinez, L.M., Martinez, L. & Ramos, F.R. (2023). The influence of TikTok videos on German Gen Z consumers’ attitude and purchase intention towards sustainable brands. 4th Digital Marketing and eCommerce Conference., Ciência-IUL
Rubio, L.J., Palacios, A.M., Mejia, L.A. & Ramos, F.R. (2023). Tesla Stock Volatility Prediction Using a Hybrid Wavelet ARIMA and GARCH model. 42nd Eurasia Business and Economics Society., Ciência-IUL
Pratas. T.E., Ramos, F.R. & Rubio, L.J. (2023). Forecasting Bitcoin’s Volatility: Exploring the Potential of Deep-Learning. 42nd Eurasia Business and Economics Society., Ciência-IUL
Esteves, I.P., Oliveira, M.J., Pereira, M.T. & Ramos, F.R. (2023). Increased Capacity in Industrial Equipment. 6th European Conference on Industrial Engineering and Operations Management., Ciência-IUL
Andrade, M., Martinez, L.M. & Ramos, F.R. (2023). The role of green influencers and the adoption of sustainable habits by Generation Z. 1st Marketing & Business Perspectives Summit | Marketing & Business Challenges for Generation Z., Ciência-IUL
Martinez, L.M., Pacheco, N., Bicho, M. & Ramos, F.R. (2022). The role of customer mindfulness on post-purchase intentions after a double deviation. 28th Recent Advances in Retailing and Consumer Science (RARCS)., Ciência-IUL
Lacerda, L., Ramos, F.R. & Curto, J. (2022). Modelação e Previsão do ‘novo’ fluxo de Turismo em Portugal: perspectivar uma gestão estratégica. International Conference on Applied Business and Management (ICABM2022)., Ciência-IUL
Costa, Juliana, Martinez, L.M. & Ramos, F.R. (2021). Transformational leadership and self-leadership as well-being potentiators in the teleworking context. 5th Theory and Applications in the Knowledge Economy (TAKE)., Ciência-IUL
Ramos, F.R., Lopes, D.R., Costa, A. & Mendes, D. A. (2021). Explorando o poder da memória das redes neuronais LSTM na modelação e previsão do PSI 20. XXV Congresso da Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Martinez, L.M., Ribeiro, C. & Ramos, F.R. (2021). Internal marketing strategy on services quality and customer satisfaction in the banking sector: A case study in Dubai. 5th Theory and Applications in the Knowledge Economy (TAKE)., Ciência-IUL
Ramos, F.R., Alexandra Fidalgo & Ramires, A. (2019). Tourism as a growing force in a receding economy: The Oporto City case. 7th Annual Winter Global Business Conference., Ciência-IUL
National Communications
Panel / Poster
Ramos, F.R., Costa, A., Mendes, V. & Mendes, V. (2018). Forecasting financial time series: a comparative study. JOCLAD 2018, XXIV Jornadas de Classificação e Análise de Dados., Ciência-IUL
Oral Presentation
Costa, A., Ramos, F.R., Mendes, V. & Mendes, V. (2019). Forecasting financial time series using deep learning techniques. IO2019 - XX Congresso da APDIO 2019., Ciência-IUL
Costa, A., Mendes, V., Ramos, F.R. & Mendes, V. (2018). Forecasting financial time series: a comparative study. IO2018 - XIX Congresso da APDIO 2018., Ciência-IUL