Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso
- Profile
- Academic Activities
- Scientific Activities
- Other Activities
Type | Program | Institution | Year |
---|---|---|---|
PhD | Engenharia de Sistemas | Instituto Superior Técnico - UTL | 2000 |
M.Sc. | Investigação Operacional | Instituto Superior Técnico - UTL | 1988 |
Licenciate | Matemática | Faculdade de Ciências - UL | 1983 |
Curricular Courses
Supervisions
Phd Thesis
Maria José de Pina da Cruz Amorim, "Sobre a estabilidade de agrupamentos", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Phd Thesis, Concluded, 2016
Maria José de Pina da Cruz Amorim, "On clustering stability", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Phd Thesis, Concluded, 2016
Cláudia Marisa Vasconcelos Silvestre., "Clustering com modelos de mistura discreta - Uma abordagem integrada para seleção de modelos", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Phd Thesis, Concluded, 2015
Cláudia Marisa Vasconcelos Silvestre, "Clustering with discrete mixture models: an integrated approach for model selection", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Phd Thesis, Concluded, 2015
Anabela de Fátima Domingues Cardoso Marques, "Discrete Discriminant Analysis", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Phd Thesis, Concluded, 2014
Anabela de Fátima Domingues Cardoso Marques, "Análise discriminante sobre variáveis qualitativas", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Phd Thesis, Concluded, 2014
Ana Alexandra Antunes Figueiredo Martins, "Avaliação de soluções em multidimensional unfolding", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Phd Thesis, Concluded, 2009
Jaime Raúl Seixas Fonseca, "A Determinação do Número de Grupos em Análise de Agrupamento Via Estimação de Modelos de Mistura", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Phd Thesis, Concluded, 2008
Armando B. Mendes, "Modelação de Vendas de Novas Superfícies Comerciais", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Phd Thesis, Concluded, 2005
Master Thesis
Ana Rita Ribeiro Costa Medina, "Satisfação em Cruzeiros: O Papel da Experiência de Cruzeiros com base na Análise de Conteúdo Gerado pelos Utilizadores", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded, 2024
Catarina Rosa Domingos, "Plano de negócio: Casa de Campo Monte Rita Mateus, Turismo Rural em Luz de Tavira", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded, 2023
Inês Maria Adão Runa, "Desenvolvimento do Turismo Rural em Portugal: Análise das Gerações Y e Z", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded, 2022
Mariana Simões Monteiro, "Marketing Relacional e a sua influência na fidelização de clientes no setor do retalho alimentar", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded, 2022
Ana Filipa Camarão Martins, "A Personalidade do Destino Turístico Ericeira e o impacto do reconhecimento Reserva Mundial de Surf: a perspetiva dos stakeholders locais", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded, 2021
Dina Isabel Ramos Dinis Fernandes, "Ai se ela "CAE". Segmentação de Empresas Alternativa à Classificação Portuguesa de Atividades Económicas", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded, 2017
Eugénia de Jesus Madeira Inácio, "The Development and Internationalization of Rural Tourism in Inland North Centre of Alentejo Region: Focusing on the Brazilian Tourists", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded, 2017
Ana Sofia Mesquita Tavares Marques, "The Influence of Olfactory Marketing on Clients Loyalty", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded, 2013
Joel Adilson da Costa Prata, "Um agrupamento de turistas: modelação adequada? ", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded, 2011
José António G. V. Guerra, "Sistema de Apoio à Decisão para a Gestão Escolar", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded, 2010
Ana Alhandra Duarte, "A satisfação do consumidor nas instituições culturais. O caso do Centro Cultural de Belém", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded, 2009
Carlos Alberto Figueiral Azevedo, "The effects of market orientation and cooperation on performance", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded, 2009
Ana Margarida Gomes Alexandre, "Customer Lifetime Value na Banca.", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded, 2009
Ana Teresa Freitas, "O impacto da publicidade no posicionamento: um aplicação no mercado de desodorizantes", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded, 2008
Cristina Martins, "Avaliação de uma estrutura de segmentos de clientes de cartões de crédito", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded, 2008
Sónia Pargana, "O Impacto da Publicidade nas vendas no sector dos sumos e refrigerantes", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded, 2007
João Aleixo , "Segmentos de clientes de comunicações móveis: o papel da lealdade ", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded, 2007
Susana Tavares, "Análise Conjunta Baseada em Preferências Vs Escolhas. Selecção de uma Escola de Gestão.", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded, 2006
Paulo Semblano, "Estudo do Posicionamento Relativo de Produtos de Investimento de uma Instituição Bancária", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded, 2005
Neuza Brito de Jesus, "Tipificação de Pontos de Retalho de uma Cadeia de Distribuição", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded, 2005
Nélia Cabete, "Classificações em Matemática no Ensino Secundário: uma Análise Exploratória", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded, 2005
Cristina Mendes Ventura, "Tipificação de Audiências de Televisão", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded, 2004
Cristina Estevinho, "Modelação da produção hospitalar aplicada à cirurgia ambulatória", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded
Ana Lúcia Silva, "Um estudo sobre as vendas das lojas de uma cadeia de retalho", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Master Thesis, Concluded
Final Project
Pedro Miguel da Cunha Machado, "Ergocare - Projeto de Elaboração de um Plano de Vendas", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Final Project, Concluded, 2016
Catarina Da Silva E Gama Ataíde De Noronha Sêrro, "Personalized Services: Competitive Advantage in the Portuguese Retail Banking Market", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Final Project, Concluded, 2013
Catarina Conde Rosa, "In-Store Promotional Campaign - The impact of a New Fragance", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Final Project, Concluded, 2013
Daniela Duarte da Silva, "Online Buying Behavior in Entertainment Products", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Final Project, Concluded, 2012
Erika de Melo Monteiro Almeida, "Portuguese Online Consumer and Buying Behavior for Home Products", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Final Project, Concluded, 2012
Inês Rubio Cabrita, "Portuguese Online Searching and Buying Behavior for Personal Lifestyle Products and Services", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Final Project, Concluded, 2012
José António Nobre Cardoso, "Online Buying Behavior in Tecnological and Office Produtcts", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Final Project, Concluded, 2012
Diogo Alexandre da Costa Marçal, "Estudo de Reputação dos Ex-Alunos do ISCTE Bussiness School", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Final Project, Concluded, 2012
Filipa de Sousa Gomes, "Marketing Sensorial: Os efeitos do aroma no ponto de venda", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Final Project, Concluded, 2012
Maria Cristina Duarte Agapito, "A Gestão de Sortido", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Final Project, Concluded, 2012
Marta Isabel Nunes Rodrigues Martins, "Segmentação dos Pontos de Venda - Aplicação da segmentação à rede de Lojas dos CTT - Correios de Portugal", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Final Project, Concluded, 2012
Ana Catarina Chainho Gonçalves, "How to Make the Communication of Perishable Products More Effective?", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Final Project, Concluded, 2012
Ana Patrícia de Jesus Palma, "O Impacto da Envolvente da Loja na Satisfação do Consumidor - O caso da loja FNAC.", Maria Margarida Guerreiro Martins dos Santos Cardoso, Final Project, Concluded, 2011
Scientific Articles in International Journals
Martins, A. A., Vaz, D. C., Silva, T. A. N., Cardoso, M. & Carvalho, A. (2024). Clustering of wind speed time series as a tool for wind farm diagnosis. Mathematical and Computational Applications. 29 (3), Ciência-IUL
Martins A. F., Penela, D. & Cardoso, M. G. M. S. (2023). Understanding the personality of Europe’s only world surfing reserve. Consumer Behavior in Tourism and Hospitality. 18 (2), 215-227, Ciência-IUL
Martins, A. A. A. F., Lagarto, J., Canacsinh, H., Reis, F. & Cardoso, M. G. M. S. (2022). Short‑term load forecasting using time series clustering. Optimization and Engineering. 23 (4), 2293-2314, Ciência-IUL
Andrade, A. A., Cardoso, M. G. M. S. & Lopes, Vitor V. (2021). Logical rules characterization of online consumer trust. International Transactions of Operations Research. 28 (3), 1393-1416, Ciência-IUL
Cardoso, M. G. M. S. (2020). Picturing agreement between clustering solutions using multidimensional unfolding: an application to greenhouse gas emissions data. Journal of the Operational Research Society. 71 (2), 195-208, Ciência-IUL
Marques, S. H., Cardoso, M. G. M. S. & Lindeza, A. C. A. (2017). Do loyalty cards enhance loyalty in the pharmaceutical sector?. Journal of Relationship Marketing. 16 (2), 143-162, Ciência-IUL
Marques, A., Ferreira, A. S. & Cardoso, M. G. M. S. (2017). Performance of combined models in discrete binary classification. Methodology. 13 (1), 23-37, Ciência-IUL
Pereira, H. G., Cardoso, M. & Dionísio, P. (2017). The determinants of website purchases: the role of e-customer loyalty and word-of-mouth. International Journal of Electronic Marketing and Retailing. 8 (2), 136-156, Ciência-IUL
Marques, A., Ferreira, A. S. & Cardoso, M. G. M. S. (2016). Combining models in discrete discriminant analysis. International Journal of Data Analysis Techniques and Strategies. 8 (2), 143-160, Ciência-IUL
Amorim, M. J. & Cardoso, M. G. M. S. (2015). Clustering stability and ground truth: numerical experiments. International Journal of Artificial Intelligence and Knowledge Discovery. 5 (4), 27-33, Ciência-IUL
Amorim, M. J. & Cardoso, M. G. M. S. (2015). Comparing clustering solutions: the use of adjusted paired indices. Intelligent Data Analysis. 19 (6), 1275-1296, Ciência-IUL
Silvestre, C., Cardoso, M. G. M. S. & Figueiredo, M. (2015). Feature selection for clustering categorical data with an embedded modeling approach. Expert Systems. 32 (3), 444-453, Ciência-IUL
Baudry, J.-P., Cardoso, M. G. M. S., Celeux, G., Amorim, M. J. & Ferreira, A. S. (2015). Enhancing the selection of a model-based clustering with external categorical variables. Advances in Data Analysis and Classification. 9 (2), 177-196, Ciência-IUL
Matos, D., Marques, N. C. & Cardoso, M. G. M. S. (2014). Stock market series analysis using self-organizing maps. Revista de Ciências da Computação . 9 (9), 79-90, Ciência-IUL
Marques, A., Ferreira, A. S. & Cardoso, M. G. M. S. (2013). Selection of variables in Discrete Discriminant Analysis. Biometrical Letters. 50 (1), Ciência-IUL
Marques, S., Cardoso, M. & Palma, A. (2013). Environmental factors and satisfaction in a specialty store. International Review of Retail, Distribution and Consumer Research. 23 (4), 456-474, Ciência-IUL
Martins, A. A. A. F., Cardoso, M. & Pinto, I. M. S. (2012). Mapping atmospheric pollutant emissions in European countries. Intelligent Data Analysis. 16 (1), 153-164, Ciência-IUL
Martins, M.C. & Cardoso, M. G. M. S. (2012). Cross-validation of segments of credit card holders. Journal of Retailing and Consumer Services. 19 (6), 629-636, Ciência-IUL
Martins, A. A. A. F. & Cardoso, M. G. M. S. (2011). A multidimensional unfolding picture is worth thousand electoral numbers. Portuguese Journal of Quantitative Methods. 1 (2), 53-62, Ciência-IUL
Susana, T., Cardoso, M. & Dias, J. G. (2010). The heterogeneous best-worst choice method in market research. International Journal of Market Research. 52 (4), 533-546, Ciência-IUL
Martins, A.A.A.F., Cardoso, M. G. M. S. & Pinto, I. (2009). Using Multidimensional Unfolding in Plant Breeding Programs. Biometrical Letters., Ciência-IUL
Martins, A. A. A. F., Pinto, I. M. S. & Cardoso, M. G. M. S. (2009). Multidimensional Unfolding and the use of alternative input scales. Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing. 17 (3), 195-204, Ciência-IUL
Cardoso, M. & Carvalho, A. P. (2009). Quality indices for (practical) clustering evaluation. Intelligent Data Analysis. 13 (5), 725-740, Ciência-IUL
Martins, M. C. & Cardoso, M. G. M. S. (2008). Evaluation of clusters of credit cards holders. Revista de Ciências da Computação . 3 (3), 1-11, Ciência-IUL
Jesus, N. B. & Cardoso, M. G. M. S. (2007). Análise de agrupamento incremental - segmentação de pontos de retalho. Revista de Ciências da Computação . 2 (2), 26-38, Ciência-IUL
Fonseca, J. R. S. & Cardoso, M. G. M. S. (2007). Mixture-model cluster analysis using information theoretical criteria. Intelligent Data Analysis. 11 (2), 155-173, Ciência-IUL
Armando B. Mendes & Cardoso, M. G. M. S. (2006). Clustering supermarkets: the role of experts. Journal of Retailing and Consumer Services. 13 (4), 231-247, Ciência-IUL
Cardoso, M. G. M. S. & Chambel, L. (2005). A valuation model for cut diamonds. International Transactions of Operations Research. 12 (4), 417-436, Ciência-IUL
Silva, A. L. & Cardoso, M. G. M. S. (2005). Predicting supermarket sales: the use of regression trees. Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing. 13 (3), 239-249, Ciência-IUL
Cardoso, M. G. M. S. & Moutinho, L. (2003). A logical type discriminant model for profiling a segment structure. Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing. 12 (1), 27-41, Ciência-IUL
Cardoso, M. G. M. S., Themido, I. H. & Moura Pires, F. (1999). Evaluating a clustering solution: an application in the tourism market. Intelligent Data Analysis. 3 (6), 491-510, Ciência-IUL
Books
Dionísio, J., Pereira, H. & Cardoso, M. (2012). Comportamentos de procura de informação e compra online. Lisboa, Portugal. Confederação do Comércio e Serviços de Portugal., Ciência-IUL
Book Chapters
Pinto, I. M. S. & Cardoso, M. G. M. S. (2015). Measuring the effect of Marketing actions: the role of Matching. In Luiz Moutinho and Kun-Huang Huarng (Ed.), Quantitative Modeling in Marketing and Management. (pp. 491-506).: World Scientific., Ciência-IUL
Tavares, S., Dias, J. G. & Cardoso, M. (2013). Análise conjunta baseada em preferências vs escolhas. Selecção de uma Escola de Gestão. In Bacelar-Nicolau, H., F. Sousa, C. Ferreira (Ed.), Classificação e Análise de Dados. Métodos e Aplicações. (pp. 37-48). Lisboa: Edição CLAD., Ciência-IUL
Tavares, S., Dias, J. G. & Cardoso, M. (2013). Análise conjunta baseada em preferências vs escolhas Seleção de uma Escola de Gestão. In Classificação e Análise de Dados ? Métodos e Aplicações. (pp. 37-48)., Ciência-IUL
Ferreira, A. & Cardoso, M. G. M. S. (2013). Evaluating discriminant analysis results. In João Lita da Silva, Frederico Caeiro, Isabel Natário, Carlos A. Braumann (Ed.), Advances in regression, survival analysis, extreme values, Markov: Processes and other statistical applications . (pp. 155-162). Berlin: Sringer., Ciência-IUL
Cardoso, M. G. M. S. (2012). Logical discriminant models. In Luiz Moutinho. Kun-Huang Huarng (Ed.), Quantitative modelling in marketing and management. (pp. 223-254).: World Scientific Publishing., Ciência-IUL
Cardoso, M. (2011). Logical Discriminant Models. In Luiz Moutinho and Graeme D Hutcheson (Ed.), 1. The SAGE Dictionary of Quantitative Management Research . (pp. 163-165).: SAGE Publications Ltd., Ciência-IUL
Cardoso, M. (2011). Latent Segments Analysis. In Luiz Moutinho and Graeme D Hutcheson (Ed.), The SAGE Dictionary of Quantitative Management Research. (pp. 158-160).: SAGE Publications Ltd., Ciência-IUL
Cardoso, M. (2011). Data Mining. In Luiz Moutinho and Graeme D Hutcheson (Ed.), The SAGE Dictionary of Quantitative Management Research . (pp. 71-73).: SAGE Publications., Ciência-IUL
Tavares, S., Cardoso, M. & Dias, J. G. (2009). Best-Worst: Uma metodologia na avaliação da importância de atributos. In Temas em Métodos em Métodos Quantitativos VI. (pp. 0-0)., Ciência-IUL
Conference Proceedings
Cardoso, M. G. M. S. & Martins, A. A. (2022). The Performance of a Combined Distance Between Time Series. In Regina Bispo, Lígia Henriques-Rodrigues, Russell Alpizar-Jara, Miguel de Carvalho (Ed.), Recent developments in statistics and data science. SPE 2021. (pp. 71-83).: Springer., Ciência-IUL
Cardoso, M. G. M. S. & Martins, A. A. (2022). The performance of a combined distance between time series. In Bispo, R., Henriques-Rodrigues, L., Alpizar-Jara, R., and Carvalho, M. de. (Ed.), Recent Developments in Statistics and Data Science. SPE 2021. Springer Proceedings in Mathematics & Statistics. (pp. 71-83). Virtual, Online: Springer., Ciência-IUL
Cardoso, M. G. M. S., Martins, A. & Lagarto, J. (2019). Combining various dissimilarity measures for clustering electricity market prices. In Milheiro, P., Pacheco, A., Sousa, B. de., Alves, I. F., Pereira, I., Polidoro, M. J., & Ramos, S. (Ed.), Estatística: Desafios Transversais às Ciências com Dados. Atas do XXIV Congresso da Sociedade Portuguesa de Estatística. (pp. 197-212). Amarante: Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Marques, S. H., Cardoso, M. G. M. S. & Ramos, P. A. R. (2018). Domestic brands in food retail: the consumer perspective. In 25th Recent Advances In Retailing And Services Science, EIRASS 2018. Funchal, Ciência-IUL
Cardoso, M. G. M. S., Laureano, R. D. & Serrão, C. (2017). Cybersecurity culture in Portuguese organizations: An exploratory analysis. In Reis, L. P., Rocha, A., Alturas, B., Costa, C. and Cota, M. P. (Ed.), 2017 12th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI). (pp. 2090-2094). Lisbon, Portugal: IEEE., Ciência-IUL
Amorim, M. J. & Cardoso, M. G. M. S. (2015). Clustering Stability and Ground Truth: Numerical Experiments. In Proceedings of the 7th International Joint Conference on Knowledge Discovery, Knowledge Engineering and Knowledge Management. (pp. 259-264)., Ciência-IUL
Marques, S., Lindeza, A. & Cardoso, M. (2015). Do loyalty cards enhance loyalty? a study in the Portuguese pharmaceutical sector. In Mafalda Nogueira, André Vieira (Ed.), The Portuguese Marketing Conference 15 Proceedings. Porto: IPAM., Ciência-IUL
Pereira, H., Cardoso, M. G. M. S. & Pedro Dionísio (2014). Online Buying Behavior in Technological and Office Products. In Shopper Marketing & Pricing Conference Proceedings.: Published by Stockholm School of Economics., Ciência-IUL
Amorim, M. J. & Cardoso, M. G. M. S. (2014). Paired Indices for Clustering Evaluation - Correction for agreement by chance. In ICEIS 2014 - 16th International Conference on Enterprise Information Systems., Ciência-IUL
Pereira, H., Cardoso, M. G. M. S. & Dionísio, J. (2014). Online buying behavior in Technological and Office Products. In Stockholm School of Economics (Ed.), Shopper Marketing and Pricing Conference. (pp. 81-84). Stockholm: Stockholm School of Economics., Ciência-IUL
Marques, S. & Cardoso, M. (2014). The influence of olfactory marketing on clients` loyalty. In Atas XXIV Jornadas Luso Espanholas de Gestão Científica. Leiria: Instituto Politécnico de Leiria., Ciência-IUL
Silvestre, C., Cardoso, M. G. M. S. & Figueiredo, M.A.T. (2013). Clustering and Selecting Categorical Features. In Progress in Artificial Intelligence - Lecture Notes in Computer Science. (pp. 331-342). Angra do Heroísmo, Ciência-IUL
Silvestre, C. , Cardoso, M. & Figueiredo, M. (2013). Clustering and selecting categorical features. In Correia, L., Reis, L. P., and Cascalho, J. (Ed.), Progress in Artificial Intelligence. EPIA 2013. Lecture Notes in Computer Science. (pp. 331-342). Angra do Heroísmo: Springer., Ciência-IUL
Pereira, H., Dionísio, J. & Cardoso, M. G. M. S. (2013). Portuguese online consumer and buying behavior for home products. In EIRASS. Philadelphia, Ciência-IUL
Pereira, H., Cardoso, M. G. M. S. & Dionísio, J. (2013). Lifestyle Products and Services Online. In EIRASS. Philadelphia, Ciência-IUL
Marques, S., Cardoso, M. & Palma, A. (2012). The impact of environmental factors in satisfaction. In 19th EIRASS Recent Advances in Reatiling & Services Science Conference. (pp. 0-0). Viena, Ciência-IUL
Marques, S., Cardoso, M. & Palma, A. (2012). Environmental factors and satisfaction in a specialty store. In Paulo Rita (Ed.), 41th EMAC Conference. (pp. 0-0). Lisboa, Ciência-IUL
Pereira, H., Trigo, V., Dionísio, J., Cardoso, M., Miranda, N., Raminhos, R....Seabra, P. (2012). Video for travel: Determinants of Video Content Usage Relations. In University for Business Engineering and Management, Banja Luka (Ed.), International Conference on Social and Technological Development (STED 2012). (pp. 0-0). Banja Luka , Ciência-IUL
Amorim, M. J. & Cardoso, M. (2012). Clustering cross-validation and mutual information indices. In Ed. by Ana Colubi, Konstantinos Fokianos, Gil Gonzalez-Rodriguez and Erricos John Kontoghiorghes (Ed.), 20th International Conference on Computational Statistics (COMPSTAT 2012). (pp. 39-52). Limassol, Ciência-IUL
Cardoso, M. (2012). Environmental Factors and Satisfaction in a Specialty Store. In EMAC 2012 ? European Marketing Academy 41st Annual Conference. (pp. 0-0). Lisbon, Ciência-IUL
Martins, Ana & Cardoso, M. (2009). Avaliação do impacto de escalas alternativas em Multidimensional Scaling Unfolding. In Estatística, da teoria prática. Actas do XV Congresso da Sociedade Portuguesa de Estatística . (pp. 351-363)., Ciência-IUL
Fonseca, J. R. S. & Cardoso, M. G. M. S. (2005). Retail clients latent segments. In Bento, C., Cardoso, A., and Dias, G. (Ed.), Progress in Artificial Intelligence. EPIA 2005. Lecture Notes in Computer Science. (pp. 348-358). Covilhã, Portugal: Springer., Ciência-IUL
Publications
Gama, J., Moura-Pires, J., Cardoso, M. G. M. S., Nuno C. Marques & Cavique, L. (2005). Lecture Notes in Artificial Intelligence: Introduction. Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics). 3808 LNCS, Ciência-IUL
Printed in Scientific Book
Ferreira, M. A. M., Menezes, R. & Cardoso, M. G. M. S. (2001). Temas em Métodos Quantitativos 2. Lisboa. Edições Sílabo., Ciência-IUL
International Communications
Invited
Cardoso, M. G. M. S. (2017). On clustering validation: the internal perspective. Data Science, Statistics & Visualization - DSSV 2017., Ciência-IUL
Panel / Poster
Cardoso, M. G. M. S., Martins, A. A. A. F. & Lagarto, J. (2020). Profiling clusters of European electricity markets. JOCLAD 2020., Ciência-IUL
Martins, A. A. A. F. & Cardoso, M. G. M. S. (2015). Using Multidimensional Unfolding for picturing agreement between partitions. Journal of Official Statistics - JOS Conference (30th Anniversary)., Ciência-IUL
Amorim, M. J. & Cardoso, M. G. M. S. (2015). Clustering Stability and Ground Truth: Numerical Experiments. 7th International Joint Conference on Knowledge Discovery, Knowledge Engineering and Knowledge Management ., Ciência-IUL
Amorim, M. J. & Cardoso, M. G. M. S. (2014). Paired Indices for Clustering Evaluation - Correction for agreement by chance. International Conference on Enterprise Information Systems (ICEIS)., Ciência-IUL
Marques, A., Ferreira, A. S. & Cardoso, M. G. M. S. (2013). Performance of Classification on Combining Models in Discrete Discriminant Analysis. 7th Workshop on Statistics Mathematics and Computation., Ciência-IUL
Amorim, M. J. & Cardoso, M. (2011). Indices of agreement between partitions: a comparative approach. Intelligent Data Analysis Conference., Ciência-IUL
Serra, P, Cardoso, M. & Salgueiro, M.F. (2009). Satisfação laboral percebida: agrupamento adequado? . XVII Congresso Anual da Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Oral Presentation
Martins, A. A. A. F., Vaz, D. C., Silva, T.A.N., Cardoso, M. G. M. S. & Carvalho, A. (2023). AN APPLICATION OF TIME SERIES CLUSTERING USING A COMBINED DISTANCE. 6th International Conference on Numerical and Symbolic Computation Developments and Applications., Ciência-IUL
Cardoso, M. G. M. S. & Chambel, L. (2023). A valuation model for lab-grown diamonds. XXX Jornadas de Classificação e Análise de Dados (JOCLAD2023)., Ciência-IUL
Penela, D., Cardoso, M. G. M. S. & Amy M. Gregory (2023). 1. Penela, D., Cardoso, M. G. M. S., Gregory, A. (2023). Recognizing cognitive, affective, and sensory aspects in accommodation choice for families of children with ASD and ADHD. 7th World Research Summit for Hospitality and Tourism. , Ciência-IUL
Silvestre, C. V., Cardoso, M. G. M. S. & Figueiredo, M.A.T. (2022). An MML embedded approach for estimating the number of clusters. 17th conference of the International Federation of Classification Societies ., Ciência-IUL
Martins A.F., Penela, D. & Cardoso, M. G. M. S. (2022). Ericeira’s destination personality. RARCS Conference 2022, Baveno, Italy, July 23- 26, 2022., Ciência-IUL
Martins, A. A. A. F., Lagarto, J. & Cardoso, M. G. M. S. (2021). SEMI-HIERARCHICAL CLUSTERING OF DAILY LOAD TIME SERIES. Data Science, Statistics & Visualisation (DSSV) ., Ciência-IUL
Cardoso, M. G. M. S. & Martins, A. A. A. F. (2021). The performance of a combined distance between time series. XXV Congress of the Portuguese Statistical Society., Ciência-IUL
Martins, A. A. A. F., Lagarto, J., Canacsinh, H. , Reis, F. & Cardoso, M. G. M. S. (2021). Short-term load forecasting using time series clustering . 16th Conference on Sustainable Development of Energy, Water and Environment Systems (SDEWES) ., Ciência-IUL
Cardoso, M. C. & Cardoso, M. G. M. S. (2019). Books and identity: the case of young-adult women bibliophiles. 26th Recent Advances in Retailing & Services Science Conference., Ciência-IUL
Martins, A. A. A. F., Lagarto, J. & Cardoso, M. G. M. S. (2019). Electricity market price analysis using time series clustering. 16th International Conference on the European Energy Market (EEM)., Ciência-IUL
Laureano, M., Cardoso, M. G. M. S. & Serrão, C. (2017). Cybersecurity culture in Portuguese organizations: an exploratory analysis. CISTI'2017 - 12ª Conferência Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação., Ciência-IUL
Cardoso, M. G. M. S. (2017). A clustering view on ESS measures of political interest: an EM-MML approach . New Techniques and Technologies for Statistics - NTTS 2017., Ciência-IUL
Cardoso, M. G. M. S. (2017). Clustering aggregated data: the use of distances on distribution laws . 10th International Conference of the ERCIM WG on Computational and Methodological Statistics (CMStatistics 2017)., Ciência-IUL
Brito, MP, Cardoso, M. G. M. S. & Duarte Silva, P. (2017). Building a map of Europe based on citizens values: an interval data approach. Data Science, Statistics & Visualization - DSSV 2017., Ciência-IUL
Silvestre, C., Cardoso, M. G. M. S. & Figueiredo, M.A.T. (2016). The Number of Clusters on Trust. Programa e Livro de Resumos., Ciência-IUL
Amorim, M. J. & Cardoso, M. G. M. S. (2016). Paired indices for clustering evaluation: A typology. 9th International Conference of the ERCIM (European Research Consortium for Informatics and Mathematics) Working Group on Computational and Methodological Statistics (CMStatistics 2016). PROGRAMME AND ABSTRACTS., Ciência-IUL
Silvestre, C., Cardoso, M. G. M. S. & Figueiredo, M.A.T. (2016). Model Selection in Discrete Clustering: The EM-MML Algorithm. 9th International Conference of the ERCIM (European Research Consortium for Informatics and Mathematics) Working Group on Computational and Methodological Statistics (CMStatistics 2016)PROGRAMME AND ABSTRACTS., Ciência-IUL
Marques, S., Ana Lindeza & Cardoso, M. G. M. S. (2015). Do loyalty cards enhance loyalty? A study in the Portuguese pharmaceutical sector. Portuguese Marketing Conference., Ciência-IUL
Sêrro, C. d. N.,, Costa, S. & Cardoso, M. G. M. S. (2014). Personalized Services - A Competitive Advantage in the Portuguese Retail Banking Market. 21st International Conference on Recent Advances in Retailing and Services Science (EIRASS 2014)., Ciência-IUL
Cardoso, M. G. M. S. & Amorim, M. J. (2014). The influence of classes entropy and overlap on Random Forests performance. SMTDA 2014 -3rd Stochastic Modeling Techniques and Data Analysis International Conference., Ciência-IUL
Marques, S. & Cardoso, M. (2014). The influence of olfactory marketing on client's loyalty . XXIV Jornadas Luso Espanholas de Gestão Cientifica., Ciência-IUL
Pereira, H., Cardoso, M. G. M. S. & Dionísio, J. (2014). Online buying behavior in Technological and Office Products. Shopper Marketing and Pricing Conference. 81-84, Ciência-IUL
Silvestre, C., Cardoso, M. G. M. S. & Figueiredo, M.A.T. (2013). Determining the Number of Clusters in Categorical Data. IFCS 2013 - International Federation of Classification Societies., Ciência-IUL
Silvestre, C., Cardoso, M. G. M. S. & Figueiredo, M.A.T. (2013). Clustering and Selecting Categorical Features. EPIA 2013 - XVI Portuguese Conference on Artificial Intelligence., Ciência-IUL
Dionísio, J., Pereira, H. & Cardoso, M. (2013). Portuguese online consumer and buying behavior for home products. Recent Advances in Retailing & Services Science Conference., Ciência-IUL
Pereira, H., Dionísio, J. & Cardoso, M. (2013). Lifestyle Products and Services Online. Recent Advances in Retailing & Services Science Conference., Ciência-IUL
Marques, S., Cardoso, M. & Palma, A. (2012). The Impact of Environmental Factors in Satisfaction. 19th EIRASS., Ciência-IUL
Marques, S., Cardoso, M. & Palma, A. (2012). Environmental factors and satisfaction in a specialty store. 41th EMAC., Ciência-IUL
Alves, R., Pereira, H. & Cardoso, M. (2012). The influence of communication on the increased consumption of male grooming products. 19th International Conference on Recent Advances in Retailing and Consumer Services Science ., Ciência-IUL
Pereira, H., Trigo, V., Dionísio, J., Cardoso, M., Miranda, N., Raminhos, R....Seabra, P. (2012). Video for travel: Determinants of Video Content Usage Relations. International Conference on Social and Technological Development (STED 2012) ., Ciência-IUL
Marques, S., Cardoso, M. & Palma, A. (2012). Environmental factors and satisfaction in a specialty store. 41th EMAC Conference, Lisboa, Portugal. 0-0, Ciência-IUL
Marques, Anabela, Ferreira, A. S. & Cardoso, M. (2011). Features selection in Discrete Discriminant Analysis. 14th Conference of the ASMDA - Applied Stochastic Models and Data Analysis ., Ciência-IUL
Martins, A.A. & Cardoso, M. (2011). Picturing agreement between partitions using Multidimensional Unfolding. 12. 14th Conference of the ASMDA - Applied Stochastic Models and Data Analysis., Ciência-IUL
Carlos Azevedo , Lages, C. & Cardoso, M. (2011). The effects of market orientation and cooperation on performance. 18th Annual Conference of EIRASS- The European Institute of Retailing and Services Studies., Ciência-IUL
Amorim, M. J. & Cardoso, M. (2011). Measuring the agreement between partitions: the use of thresholds values. International Classification Conference., Ciência-IUL
Silvestre, C. , Cardoso, M. & Figueiredo, M. (2011). Simultaneously selecting categorical features and the number of clusters. International Classification Conference., Ciência-IUL
Cardoso, M. & Carvalho, A. P. (2009). Evaluation of clustering results: the trade-off bias-variability. 25. IFCS 2009 ? 11th Conference of the International Federation of Classification Societies., Ciência-IUL
Martins, C. & Cardoso, M. (2009). Evaluation of Segments of Credit Cards Holders. 24. EURO 2009 - 23rd European Conference on Operational Research ., Ciência-IUL
Silvestre, C., Cardoso, M. & M. A. T. Figueiredo (2009). Categorical features selection for model based clustering. 23. KDIR-IC3K-International Joint Conference on Knowledge Discovery, Knowledge Engeneering and Knowledge Management., Ciência-IUL
Cardoso, M. G. M. S. & Martins, A.A.A.F. (2005). Mapping Stores And Products for Assortment Decisions. Proceedings of the 10th International Symposium on Logistics., Ciência-IUL
National Communications
Oral Presentation
Cardoso, M. G. M. S., Martins, A. A. A. F. & Lagarto, J. (2019). Combining various dissimilarity measures for clustering electricity market prices. O XXIV Congresso da Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Cardoso, M. G. M. S. & Marques, Nuno C. (2017). Representação de coordenadas paralelas no UbiSOM. XXIII Congresso da Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Amorim, M. J. & Cardoso, M. G. M. S. (2015). Distribuições de índices de concordância entre agrupamentos. XXII Jornadas de Classificação e Análise de Dados., Ciência-IUL
Amorim, M. J. & Cardoso, M. (2012). Índices de concordância pareada na avaliação de estabilidade de agrupamentos. XIX Jornadas de Classificação e Análise de Dados (JOCLAD 2012)., Ciência-IUL
Cardoso, M. (2011). Clustering evaluation: the role of Discriminant Analysis. XVIII Jornadas de Classificação e Análise de Dados., Ciência-IUL
Amorim, M. J. & Cardoso, M. (2011). Índices de informação mútua na avaliação de estabilidade de agrupamentos. XIX Congresso Anual da SPE., Ciência-IUL